Vetzuren: α-Linoleenzuur
oesters Staat van het Hart

Vetzuren: α-Linoleenzuur / omega 3

Alfa-linoleenzuur is een essentieel vetzuur voor de mens (wat betekent dat het lichaam het niet kan produceren). Voor een optimale groei en lichamelijke gezondheid is een dagelijkse inname van 2 tot 3 gram per dag noodzakelijk.

Uit alfalinoleenzuur kunnen de omega3-vetzuren EPA en DHA worden gemaakt. De meeste mensen hebben een beperkt vermogen om EPA en DHA uit alfa-linoleenzuur te produceren. Om alfa-linoleenzuur om te zetten in EPA en DHA is het belangrijk dat het lichaam beschikt over voldoende vitamine C, vitamine E, vitamine B3, vitamine B6 en de mineralen magnesium en zink.

Alfa-linoleenzuur gunstig voor

Als precursor van de omega -3 vetten heeft alfa-linoleenzuur alle gunstige eigenschappen in zich, b.v. bescherming tegen hart- en vaatziekten, kanker, suikerziekte, artritis en vele andere ziekten.

Dit zijn belangrijke bestanddelen van membranen in onder meer de hersenen en het netvlies. Een tekort aan alfa-linoleenzuur heeft een negatieve invloed op de hersenen, de ogen en het gehoor.

Aanbevolen levensstijl

− Eet alleen biologisch voedsel
− Eet fruit en groenten
− Eet grasgevoerd vlees


Aanbevolen voedingsmiddelen

Voeding die alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) bevat:
− Vlaszaden
− Chia Zaden
− Vis (zalm)
− Walnoten
− Stevige Tofu
− Schelpdieren (Oesters)
− Canola Olie
− Marinebonen
− Spruitjes
− Avocado's


Te vermijden voedingsmiddelen

− Verwerkte voedingsmiddelen
− Plantaardige oliën
− Likdoorns
− Fast Foods
− Stevige tofu
− Saffloerolie
− Cake
− Pindakaas
− Geroosterde Kippendij
− Gepekeld vlees
− Romige soepen