Magnesium & gezondheid | Tips voeding & magnesium
artisjokken Staat van het Hart

Magnesium

Magnesium is het op drie na meest voorkomende mineraal in het lichaam en is essentieel voor een goede gezondheid. Ongeveer 50% van het totale magnesium in het lichaam bevindt zich in botten. De andere helft bevindt zich voornamelijk in de cellen van lichaamsweefsels en organen. Magnesium draagt bij tot de instandhouding van een normale spier- en zenuwfunctie, houdt het hartritme op peil, ondersteunt een gezond immuunsysteem en houdt de botten sterk. Het helpt ook bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, bevordert een normale bloeddruk en is betrokken bij het energiemetabolisme en de eiwitsynthese.

Magnesium wordt gebruikt voor specifieke aandoeningen zoals:

  • Pijnen - Magnesiumsulfaat of Epsomzout is nuttig bij de behandeling van spierpijn. Epsomzoutgel blijkt de pijn te verminderen bij mensen die lijden aan beenkrampen, fibromyalgie en osteoporose.
  • ADHD - Recente trials en studies hebben belangrijke voordelen van magnesiumsuppletie voor kinderen met aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit gevonden.
  • Angst, depressie en stemming - In studies en getuigenissen werd aangetoond dat een combinatie van magnesiumrijke voedingsmiddelen en magnesiumsupplementen de stemming verbetert:
  • Depressie
  • Angsten
  • Slapeloosheid
  • Reactie op stress
  • Zenuwaandoeningen

Een magnesiumtekort kan te wijten zijn aan:

  •  Bepaalde soorten medicatie
  •  Slecht gecontroleerde diabetes.
  • Bij chronische malabsorptieproblemen zoals de ziekte van Crohn of coeliakie (glutengevoeligheid), ontstekingen van de lagere darm en darmoperaties kan magnesium verloren gaan door diarree.
  •  Alcoholisme
  • Chronisch lage bloedwaarden van kalium en calcium
  • Aanzienlijke psychologische of fysieke stress, waaronder operaties, brandwonden en leveraandoeningen.
  • Andere gezondheidsproblemen zijn hormonale onevenwichtigheid en PMS, constipatie, depressie en angst, hartaanval, fibromyalgie, diabetes type II, hartaanval, osteoporose en spannings-/migrainehoofdpijn.

Voedingsmiddelen met magnesium:

Koop lokaal biologisch voedsel. Magnesium komt van nature voor in onbewerkte voedingsmiddelen, waaronder:
− Groene bladgroenten
− Amandelen
− Cashewnoten
− Avocado's
− Pure chocolade
− Vijgen
− Bananen
− Zwarte bonen
− Pompoenzaden
− Yoghurt
− Geitenkaas
− Artisjokken
− Zalm

Heb jij een tekort aan magnesium?

Boek vandaag nog een Healthscan gezondheidscheck of EMB-bloedtest om tot inzicht te komen of je een disbalans hebt op magnesium en wat voor klachten dit kan veroorzaken. En, wat je er aan kunt doen.