Vetzuren: Gamma-linoleenzuur
Tofu Staat van het Hart

Vetzuren: Gamma-linoleenzuur

GLA of gamma-linoleenzuur is een onverzadigd omega 6-vetzuur. Het lichaam heeft de mogelijkheid om dit vetzuur uit linoleenzuur te produceren. Voor dit proces zijn vitamine B6, zink en magnesium nodig. Een tekort aan een van deze of een overmatige consumptie van alcohol of vet voedsel kan dit proces belemmeren.

Gamma-linoleenzuur produceert in het lichaam hormoonachtige stoffen, prostaglandine E1 en E3. Hiervoor zijn de co-factoren vitamine B3, vitamine B6 en vitamine C nodig. De prostaglandines hebben een ontstekingsremmende werking, beperken overmatige bloedstolling, remmen de aanmaak van cholesterol, versterken het immuunsysteem en voorkomen de omzetting van arachidonzuur in de prostaglandine E2. Deze prostaglandine E2 verhoogt de bloedstolling en is de oorzaak van vele ziekten.

Essentiële vetzuren, met name omega 6-vetzuren zoals GLA, komen voor in de celwanden van de huid en helpen de vochtbalans en elasticiteit in stand te houden. Deze vetzuren zijn essentieel voor het behoud van een gezonde huid en de groei van huidcellen. Ze verzorgen de gevoelige, droge, ruwe en schrale huid.

Aanbevolen levensstijl

− Eet alleen biologisch voedsel
− Eet fruit en groenten
− Eet grasgevoerd vlees

Aanbevolen voedingsmiddelen

Voeding die alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) bevat:
 − Vlaszaden
− Chia Zaden
− Vis (zalm)
− Walnoten
− Stevige Tofu
− Schelpdieren (Oesters)
− Canola Olie
− Marinebonen
− Spruitjes
− Avocado's

Te vermijden voedingsmiddelen

− Verwerkte voedingsmiddelen
− Plantaardige oliën
− Likdoorns
− Fast Foods
− Stevige tofu
− Saffloerolie
− Cake
− Pindakaas
− Geroosterde Kippendij
− Gepekeld vlees
− Romige soepen