Voedingsmiddelen met vitamine B1 (Thiamine)
Vitamine B1 Staat van het Hart

Vitamine B1 (Thiamine)

Vitamine B1, ook wel thiamine genoemd, is een wateroplosbare vitamine die dagelijks moet worden aangevuld. Zij wordt door het lichaam gebruikt om voedsel om te zetten in energie, verbetert de hersenfunctie, met inbegrip van het geheugen en de concentratie, is essentieel voor de gezondheid van hart en bloedvaten, voor de gezondheid van de ogen, met inbegrip van het voorkomen van staar, en voor de ontwikkeling van myelinescheden, de beschermende lagen die de zenuwen omgeven.

Vitamine B1 beschermt tegen

Vitamine B1 werkt als een krachtige antioxidant, die uw lichaam beschermt tegen de tekenen van veroudering zoals rimpels, ouderdomsvlekken, en andere leeftijdsgebonden aandoeningen. Het weert tekorten veroorzaakt door cirrose, infecties, en de andere effecten van alcoholisme.

Hoewel het zelden voorkomt dat gezonde mensen een tekort aan thiamine hebben, kunnen alcoholisten, mensen met de ziekte van Crohn, anorexia en mensen die nierdialyse ondergaan een tekort hebben. Ook een overmatige inname van diuretica, waarbij de vitaminen uit het systeem worden gespoeld, kan tot een tekort leiden.


Aanbevolen voedingsmiddelen met vitamine B1

− Asperges
− Erwten
− Spinazie
− Wortelen
− Runderlever
− Aubergine
− Crimini paddenstoelen
− Geelvin tonijn
− Zwarte bonen
− Marinebonen
− Bindsla
− Bietengroenten
− Tomaten
− Spruitjes
− Noten en zaden


Andere B-vitamines:

- vitamine B2
- vitamine B3
- vitamine B5
- vitamine B6
- vitamine B8
- vitamine B11
- vitamine B12

In water oplosbaar

Wateroplosbare vitamines vind je in het vocht van voedingsmiddelen. Het is de reden is dat ze zo genoemd worden. De wateroplosbare vitamines worden in je bloed opgenomen. Als je lichaam ze op dat moment niet nodig heeft, dan gaat het teveel aan vitamines direct met je urine je lichaam weer uit. Het is daarmee belangrijk deze vitaminesmet regelmaat aan te vullen!