Vitamine B2 (riboflavine) | Tips voedingsmiddelen & vitamine B2
Vitamine B2 Staat van het Hart

Vitamine B2 (riboflavine)

Vitamine B2, ook bekend als riboflavine, is een in wateroplosbare vitamine die dagelijks moet worden aangevuld. Riboflavine is een van de essentiële B-vitamines die helpt de bijnierfunctie te ondersteunen, een gezond zenuwstelsel tot rust te brengen en te houden, en voedsel in energie om te zetten.

Tekort aan vitamine B2:

Veel voorkomende ziekten en aandoeningen die door suppletie kunnen worden voorkomen of verlicht zijn onder meer bloedarmoede, anorexia/bulimia, staar, cognitieve functie (denken en geheugen), depressie en migraine.

Een tekort aan riboflavine gaat bijna altijd gepaard met een tekort aan andere vitaminen.

Aanbevolen voedingsmiddelen met vitamine B2 (riboflavine)

− Eieren
− Asperges
− Amandelen
− Spinazie
− Orgaanvlees
− Biergist
− Volle granen
− Tarwekiem
− Wilde rijst
− Kalkoen
− Sardines
− Champignons
− Yoghurt
− Broccoli
− Bloemkool


Andere B-vitamines:

- vitamine B1
- vitamine B3
- vitamine B5
- vitamine B6
- vitamine B8
- vitamine B11
- vitamine B12

In water oplosbaar

Wateroplosbare vitamines vind je in het vocht van voedingsmiddelen. Het is de reden is dat ze zo genoemd worden. De wateroplosbare vitamines worden in je bloed opgenomen. Als je lichaam ze op dat moment niet nodig heeft, dan gaat het teveel aan vitamines direct met je urine je lichaam weer uit. Het is daarmee belangrijk deze vitaminesmet regelmaat aan te vullen!