Voedingsmiddelen met vitamine B6
Vitamine B6 Staat van het Hart

Vitamine B6 (pyridoxine)

Vitamine B6, ook bekend als pyridoxine, is een van de vitaminen die deel uitmaken van de vitamine B-complex familie. Het wordt elke dag door het lichaam gebruikt, omdat het een rol speelt bij belangrijke functies, zoals beweging, geheugen, en energieverbruik en bloedstroom. Vitamine B6 helpt het lichaam om het zenuwstelsel gezond te houden, hemoglobine aan te maken dat zuurstof in rode bloedcellen door het lichaam vervoert, en de bloedsuikerspiegel in balans te houden.

Vitamine B6 versterkt effect magnesium bij stress

Magnesium wordt ook wel het stressmineraal genoemd. Mensen die stress ervaren verbruiken meer magnesium, waardoor er een verhoogde magnesiumbehoefte ontstaat. Een klinische studie heeft aangetoond dat gebruik van vitamine B6 bij een magnesiumtekort mogelijk effectiever is dan magnesiumgebruik alleen.


Magnesium is betrokken bij meer dan 600 reacties in het lichaam. 

Het is daarom uitermate belangrijk dat het lichaam over voldoende magnesium beschikt. Tijdens een periode van stress zorgen hormonen voor een verhoogde uitscheiding van magnesium via de urine. Tegelijkertijd zorgt een lage magnesiumconcentratie in het bloed voor een toename aan stresshormonen. Hierdoor raakt het lichaam in een vicieuze cirkel die doorbroken kan worden door middel van het gebruik van een magnesiumsupplement. Vitamine B6 kan in sommige gevallen het stres reducerende effect van magnesium zelfs versterken.


Aanbevolen voedingsmiddelen met vitamine B6

− Pistachenoten
− Grasgevoerd rundvlees
− Kalkoen
− Kipfilet
− Tonijn
− Pintobonen
− Avocado
− Zonnebloempitten
− Zwarte stroop melasse
− Sesamzaad
− Kikkererwten
− Amarantkorrel
− Banaan
− Spinazie
− Zalm
− Knoflook

Andere B-vitamines

- vitamine B1
- vitamine B2
- vitamine B3
- vitamine B5
- vitamine B8
- vitamine B11
- vitamine B12

In water oplosbaar

Wateroplosbare vitamines vind je in het vocht van voedingsmiddelen. Het is de reden is dat ze zo genoemd worden. De wateroplosbare vitamines worden in je bloed opgenomen. Als je lichaam ze op dat moment niet nodig heeft, dan gaat het teveel aan vitamines direct met je urine je lichaam weer uit. Het is daarmee belangrijk deze vitaminesmet regelmaat aan te vullen!