Voedingsmiddelen met vitamine B5 / pantotheenzuur
Vitamine B5 Staat van het Hart

Vitamine B5 (Pantotheenzuur)

Pantotheenzuur, ook wel vitamine B5 genoemd, is een van de 8 B-vitamines. Alle B-vitaminen helpen het lichaam voedsel (koolhydraten) om te zetten in brandstof (glucose), die het lichaam gebruikt om energie te produceren. Deze B-vitamines, ook wel vitamine B-complex genoemd, zijn nodig voor een gezonde huid, haar, ogen en lever. Ze helpen ook het zenuwstelsel goed te functioneren.


Vitamine B5 is essentieel voor

Pantotheenzuur is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en geslachts- en stressgerelateerde hormonen.


Voedingsmiddelen met vitamine B5 / pantotheenzuur

Het is beschikbaar in een grote verscheidenheid van voedingsmiddelen. De vitamine B5 in voedingsmiddelen gaat echter verloren tijdens de verwerking. Vers vlees, groenten en hele, onbewerkte granen bevatten meer vitamine B5 dan geraffineerde, ingeblikte en ingevroren voedingsmiddelen.

− Bloemkool,
- Broccoli
− Zoete aardappel, aardappelen
− Bietengroenten
− Shiitake, Crimini champignons
− Asperges
− Paprika's
− Komkommer
− Selderij
− Avocado
− Linzen
− Gedroogde erwten
− Kip, kalkoen
− Yoghurt
− Vis (wild gevangen)
- zalm, kabeljauw
− Rundvlees
− Eieren
− Garnaal
− Papaja
− Winterpompoen
− Koemelk
- frambozen

Andere B-vitamines:

- vitamine B1
- vitamine B2
- vitamine B3
- vitamine B6
- vitamine B8
- vitamine B11
- vitamine B12

In water oplosbaar

Wateroplosbare vitamines vind je in het vocht van voedingsmiddelen. Het is de reden is dat ze zo genoemd worden. De wateroplosbare vitamines worden in je bloed opgenomen. Als je lichaam ze op dat moment niet nodig heeft, dan gaat het teveel aan vitamines direct met je urine je lichaam weer uit. Het is daarmee belangrijk deze vitaminesmet regelmaat aan te vullen!