Fosfor & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & fosfor
witte bonen

Fosfor

Fosfor is een essentieel mineraal dat betrokken is bij honderden cellulaire activiteiten die de skeletstructuur en vitale organen - de hersenen, het hart, de nieren en de lever - nodig hebben om goed te functioneren.

Fosfor heeft vele functies: het helpt sterke botten te behouden, het brengt de pH-waarde van het lichaam in evenwicht, het verbetert de spijsvertering, het helpt het energieniveau op peil te houden, en het helpt het gebit gezond te houden en de cognitieve functies te behouden. Een tekort aan fosfor wordt in verband gebracht met cognitieve achteruitgang en de ontwikkeling van leeftijdsgebonden neurodegeneratieve aandoeningen, waaronder de ziekte van Alzheimer en dementie.

Veel factoren kunnen een rol spelen bij het veroorzaken van een laag fosforgehalte
Enkele van deze factoren zijn:
− Geneesmiddelen - bv. anticonceptiepillen, oestrogeen, anabole steroïden, aluminiumhydroxide, theofylline, steroïden, bepaalde "waterpillen" en bepaalde inhalatoren die door astmapatiënten worden gebruikt
− Malabsorptiesyndromen zoals coeliakie en de ziekte van Crohn
− Vitamine D3-tekort of vitamine D3-resistentie
− Alcoholmisbruik

Aanbevolen voedingsmiddelen

De beste voedingsmiddelen die rijk zijn aan fosfor zijn:
- Zonnebloempitten
− Rauwe melk
− Witte bonen
− Mungbonen
− Tonijn
− Kalkoenborst
− Grasgevoerd rundvlees
− Amandelen
− Bruine rijst
− Aardappelen
− Broccoli
− Eieren