Kalium & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & kalium
rozijnen Staat van het Hart

Kalium

Kalium is een zeer belangrijk mineraal voor de goede werking van alle cellen, weefsels en organen in het menselijk lichaam. Kalium komt voor in bijna elk natuurlijk voedingsmiddel, vooral in groene bladgroenten, en wordt beschouwd als een belangrijk mineraal dat in vrij grote hoeveelheden nodig is. Hieronder vindt u een illustratie van de gezondheidsvoordelen van kalium.

Slechts ongeveer 5 procent van de Amerikaanse bevolking eet voldoende fruit en groenten om de juiste hoeveelheid kalium binnen te krijgen. De aanbeveling van het Institute of Medicine voor voldoende kalium is 4.700 milligram (mg) per dag.

Een te lage kaliuminname tast de sterkte van uw botten en de werking van uw zenuwstelsel aan en draagt bij tot aandoeningen als nierstenen en hoge bloeddruk met de volgende aandoeningen hebben normaal gesproken een kaliumtekort:
− Nierfunctiestoornis
− Nierziekte
− Hyperthyreoïdie
− Diuretica
− Eetproblemen
− Overmatig gebruik van laxeermiddelen
 − Roken
− Alcoholisten
− Drugsgebruikers

Voedingsmiddelen
De beste bron om een gezond kaliumgehalte te behouden is je voeding. Voedingsmiddelen met een hoog kaliumgehalte en een lage calorie-inname zijn bietengroenten, snijbiet en spinazie, die allemaal als "uitstekend" worden beoordeeld, omdat ze respectievelijk 37, 27 en 24 procent van je dagelijkse behoefte leveren.

Andere voedingsmiddelen:
− Bok choy
− Bieten
− Spruitjes
− Broccoli
− Cantaloupe
− Tomaten
− Asperges
− Kool
− Wortelen
− Venkel
− Zomerpompoen
− Kip
− Tonijn, kabeljauw, heilbot, zalm
− Varkenshaas
− Rozijnen
− Bananen
− Kokoswater
− Melk
− Pistachenoten
− Gedroogde abrikozen
− Macadamianoten
− Amandelen
− Crimini paddenstoelen