Selenium & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & selenium
paranoten Staat van het Hart

Selenium

Selenium is een essentieel mineraal dat in verschillende concentraties in de bodem voorkomt. Het zit in voedingsmiddelen als paranoten, zonnebloempitten en knoflook, maar de hoeveelheid is afhankelijk van het seleniumgehalte van de grond waarin het is geteeld. Selenium zit ook in water en komt dus ook in wisselende hoeveelheden voor in zeevruchten, maar ondanks het feit dat het relatief vaak in voedingsmiddelen voorkomt, hebben veel mensen een tekort aan dit belangrijke mineraal.

Uw lichaam heeft maar een zeer kleine hoeveelheid nodig. De minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor dit mineraal is 55 microgram voor volwassenen. Het speelt een belangrijke rol bij de preventie van chronische ziekten en is belangrijk voor de werking van de schildklier en het immuunsysteem. Lage seleniumniveaus zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op overlijden door kanker en alle oorzaken. Een studie uit 2016 toonde aan dat een hoge blootstelling aan selenium (uit voeding, niet uit supplementen) een beschermend effect had op het risico op kanker en het risico op borst-, long-, slokdarm-, maag- en prostaatkanker verlaagde.

U kunt ook een tekort hebben als u rookt, alcohol drinkt, een operatie voor gewichtsverlies heeft ondergaan, de ziekte van Crohn, Hashimoto of Graves heeft of colitis ulcerosa heeft.

Voedingsmiddelen
− Paranoten (70-90 microgram per noot)
− Sardines
− Wildgevangen zalm uit Alaska
− Biologische eieren van weidebedrijven (kooivrije eieren zijn geen eieren van weidebedrijven)
− Zonnebloempitten
− Weide geteelde biologische kip en kalkoen
− Lever, (lam of rund)
− Chiazaden
− Champignons