Vitamine B11 (foliumzuur) & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & vitamine B11
Vitamine B11

Vitamine B11 (Foliumzuur)

Foliumzuur is een synthetische B-vitamine die wordt aangetroffen in supplementen en verrijkte voedingsmiddelen. De reguliere media en overheidsinstellingen gebruiken de term synoniem met foliumzuur, de natuurlijke vorm van de B-vitamine die gewoonlijk "vitamine B11" wordt genoemd. Foliumzuur komt van nature voor in voedsel.

Folaat is goed voor je, foliumzuur niet.

Het is bewezen dat foliumzuur schadelijk is voor onze gezondheid en er is zelfs een verband met het veroorzaken van kanker. Een hoge inname van foliumzuur kan de ontdekking van een tekort aan vitamine B12 verhullen en leiden tot een verslechtering van de functie van het centrale zenuwstelsel bij ouderen.

Van alle B-vitaminen speelt folaat de meest cruciale rol bij het verlagen van het homocysteïnegehalte in het bloed, een stof die in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op hartaanvallen en beroerten. Een andere belangrijke functie van folaat is de ontwikkeling van rode bloedcellen die helpen zuurstof door het lichaam te transporteren. Folaat is samen met andere B-vitamines ook van vitaal belang voor de zenuwfunctie en de vorming van DNA (genetisch materiaal) in elke cel.

Voedingsmiddelen met vitamine b11  / foliumzuur

De meest foliumzuurrijke voedingsmiddelen zijn:
− Citrusvruchten en -sappen
− Donkergroene bladgroenten
− Avocado
− Lever
− Spinazie
− Garbanzo bonen; pinto bonen; linzen
− Broccoli
− Bieten
− Bloemkool

Andere B-vitamines

- vitamine B1
- vitamine B2
- vitamine B3
- vitamine B5
- vitamine B6
- vitamine B8
- vitamine B12

In water oplosbaar

Wateroplosbare vitamines vind je in het vocht van voedingsmiddelen. Het is de reden is dat ze zo genoemd worden. De wateroplosbare vitamines worden in je bloed opgenomen. Als je lichaam ze op dat moment niet nodig heeft, dan gaat het teveel aan vitamines direct met je urine je lichaam weer uit. Het is daarmee belangrijk deze vitaminesmet regelmaat aan te vullen!