Vitamine B3 (niacine & niacinamide)
vitamine B3 Staat van het Hart

Vitamine B3 (Niacine & Niacinamide)

Vitamine B3, ook wel niacine en Niacinamide genoemd, is een belangrijke wateroplosbare vitamine die dagelijks moet worden aangevuld. Het wordt medisch aangeduid als niacine.


B3 (Niacinamide) is belangrijk voor

Niacinamide is belangrijk voor de cardiovasculaire gezondheid, het behoud van een gezond cholesterolgehalte, helpt bij de hersenfunctie en osteoporose, en het voorkomen of behandelen van diabetes.

Ook zijn er aanwijzingen dat het kan helpen bij het verlagen van het risico op het ontwikkelen van: neurodegeneratieve ziekten waaronder:
− Alzheimer's
− Geheugenverlies
− Cataracten
− Migrainehoofdpijn
− Duizeligheid
− Leerstoornissen zoals ADHD


Aanbevolen voedingsmiddelen met vitamine B3

− Grasgevoerd rundvlees
− Zalm
− Kipfilet
− Tonijn
− Zonnebloempitten
− Lam
− Spliterwten
− Sardines
− Champignons
− Tahini

Andere B-vitamines:

- vitamine B1
- vitamine B2
- vitamine B5
- vitamine B6
- vitamine B8
- vitamine B11
- vitamine B12

In water oplosbaar

Wateroplosbare vitamines vind je in het vocht van voedingsmiddelen. Het is de reden is dat ze zo genoemd worden. De wateroplosbare vitamines worden in je bloed opgenomen. Als je lichaam ze op dat moment niet nodig heeft, dan gaat het teveel aan vitamines direct met je urine je lichaam weer uit. Het is daarmee belangrijk deze vitaminesmet regelmaat aan te vullen!