Vitamine D3, ook bekend als de vitamine van de zon
Vitamine D3 Staat van het Hart

Vitamine D3

Vitamine D3, ook bekend als de "vitamine van de zon", is zowel een voedingsstof die we eten als een hormoon dat ons lichaam aanmaakt. Het komt in kleine hoeveelheden voor in enkele voedingsmiddelen, waaronder vette vis zoals haring, makreel, sardines en tonijn. Maar de meeste vitamine D3 - 80% tot 90% van wat het lichaam binnenkrijgt - wordt verkregen door blootstelling aan zonlicht.


Vitamine D3 wordt gebruikt voor preventie

Vitamine D3 wordt gebruikt voor de preventie en behandeling van rachitis, een ziekte die wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine D3. Het wordt gebruikt voor de behandeling van zwakke botten (osteoporose), botpijn en botverlies. Vitamine D3 wordt ook gebruikt voor de behandeling van hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, diabetes, multiple sclerose, reumatoïde artritis, chronische obstructieve longziekte (COPD), en astma.


Een tekort aan vitamine D3 komt veel voor 

Maar veel mensen denken ten onrechte dat ze geen risico lopen omdat ze met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen consumeren (zoals melk). Het komt veel voor bij volwassenen van alle leeftijden die altijd zonnebescherming dragen (wat de aanmaak van vitamine D blokkeert) of hun buitenactiviteiten beperken. Mensen met een donkere huidskleur (zoals mensen van wie de voorouders uit Afrika, het Midden-Oosten of India komen) lopen ook risico, net als ouderen. Geschat wordt dat meer dan 95 procent van de ouderen een tekort aan vitamine D3 heeft, omdat ze vaak veel tijd binnenshuis doorbrengen en minder produceren als reactie op blootstelling aan de zon.

Multiple sclerose (MS) komt veel vaker voor ver ten noorden (of ver ten zuiden) van de evenaar dan in zonniger klimaten en onderzoekers vermoeden dat een chronisch vitamine D3-tekort een van de redenen daarvoor kan zijn. Mensen met de hoogste vitamine D3- bloedspiegels hadden 62 procent minder kans om MS te ontwikkelen dan mensen met de laagste vitamine D3-spiegels. Neem supplementen; het is erg moeilijk om genoeg vitamine D3 binnen te krijgen via het voedsel dat u alleen eet. Uw lichaam heeft meer vitamine D3 nodig als u zwanger bent of zwaarlijvig.


Aanbevolen voedingsmiddelen met D3

− Zalm
− Makreel
− Tonijn
− Sardines
− Eieren
− Rauwe melk
− Champignons
− Kaviaar

Vitamine D: in vet oplosbaar

Je vindt vetoplosbare vitamines vooral uit producten die vet bevatten, zoals boter, vis, vlees, noten en melk. Dat is waarom ze vetoplosbare vitamines worden genoemd. Deze vitamines worden vervolgens via je darmen opgenomen en opgeslagen in je lever en de weefsels van je lichaam, tot het moment je lichaam ze nodig heeft.  De vetoplosbare vitamines zijn:

- vitamine A
- vitamine D
- vitamine E
- vitamine K