Borium & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & borium
pindas Staat van het Hart

Borium

Borium is een sporenmineraal dat het lichaam in minuscule hoeveelheden nodig heeft. Het werd in 1910 ontdekt als een essentieel element voor planten, maar in 1985 ontdekte wetenschappelijk onderzoek dat het ook voor mensen een essentiële voedingsstof is. Borium speelt een belangrijke rol bij het helpen voorkomen van osteoporose door te helpen bij de opbouw en instandhouding van gezonde botten. Het helpt het verlies van calcium en magnesium in de urine te verminderen, wat nodig is voor de opbouw van sterke botten. Borium helpt ook de celmembranen gezond te houden voor een normale celfunctie en vergemakkelijkt verschillende enzymreacties in het lichaam.

De oorzaken van een tekort zijn:
− Naast slechte voeding
− Overmatig zweten
− Misbruik van diuretica
− Chronische diarree
− Overgeven.

Hoewel de symptomen van een tekort aan boor niet volledig bekend zijn, is het bekend dat een tekort aan boor een abnormaal metabolisme van calcium en magnesium kan veroorzaken. Enkele andere symptomen zijn hyperthyreoïdie (overactieve schildklier), onevenwichtigheid van geslachtshormonen, osteoporose, artritis en hersenaandoeningen. Studies hebben ook aangetoond dat een tekort aan dit mineraal de mentale werking kan aantasten en de mentale alertheid kan verminderen.

Natuurlijke preventieve maatregelen
Borium kan worden verkregen uit voedselbronnen en het is niet nodig om supplementen te nemen.
Alle voedingsbronnen van boor zijn plantaardige bronnen. Zij variëren van dadels, rozijnen en pruimen, tot amandelen en pinda's, sojabonen en bonen, tot bepaalde vruchten en groenten. De beste fruitbronnen zijn appels, peren en druiven. En de beste plantaardige bronnen zijn groene bladgroenten, wat een weerspiegeling is van het feit dat boor een sleutelcomponent is in de versterking van de celwanden van planten.

Aanbevolen voedingsmiddelen
− Rozijnen
− Pruimen
− Amandelen
− Pinda's
− Bonen
− Appels
− Peren
− Druiven
− Groene bladgroenten