Kobalt & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & kobalt
Peulvruchten Staat van het Hart

Kobalt

Kobalt is een hard, metaalhoudend element dat in het lichaam in sporenhoeveelheden wordt aangetroffen. In de industrie wordt kobalt gebruikt bij de productie van magnetische verbindingen, hoge-temperatuur-metaalverbindingen en pigmenten voor glas en keramiek. Nieuw onderzoek toont aan dat kobalt ook een aantal rollen speelt die essentieel zijn voor de algemene gezondheid en het welzijn.

Kobalt is een ander essentieel mineraal dat in zeer kleine hoeveelheden in de voeding nodig is. In het menselijk lichaam werkt kobalt samen met vitamine B12. Kobalt verhoogt het vermogen van het lichaam om vitamine B12 te absorberen en te gebruiken. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat kobalt effectief kan zijn bij de behandeling van aandoeningen als bloedarmoede, spijsverteringsproblemen, neuro-musculaire aandoeningen en bepaalde infectieziekten, en dat het helpt de myelinescheden die zenuwcellen omgeven in stand te houden en te herstellen. Kobalt speelt ook een rol bij de regulering en stimulering van bepaalde enzymen en wordt soms door het lichaam gebruikt als vervanger van zink.

Voor kobalt wordt geen specifieke aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voorgesteld. Onze behoeften zijn laag, en vitamine B12 voorziet daar meestal in. De gemiddelde dagelijkse inname van kobalt is ongeveer 5-8 mcg. Het wordt gewoonlijk niet in supplementen gegeven.

Natuurlijke preventieve maatregelen
Kobalt is voornamelijk beschikbaar als onderdeel van B12. Vlees, lever, nieren, mosselen, oesters en melk bevatten allemaal wat kobalt. Zeevis en zeegroenten bevatten kobalt, maar landgroenten hebben heel weinig; er is wat kobalt beschikbaar in peulvruchten, spinazie, kool, sla, bietengroenten en vijgen.

Aanbevolen voedingsmiddelen
− Vlees
− Lever
− Kidneybonen
− Mosselen
− Oesters
− Oceaanvissen
− Zeegroenten
− Melk
− Kleine hoeveelheden kobalt zitten in peulvruchten, spinazie, kool, sla, bietengroenten en vijgen.