Silicium & gezondheid | Tips voedingsmiddelen & silicium
rijst Staat van het Hart

Silicium

Silicium, ook bekend als organisch kiezelzuur, is een van de meest overvloedige mineralen op de planeet. Het is een van die elementen waarvan de lijst van gedocumenteerde voordelen blijft groeien naarmate de tijd verstrijkt en meer onderzoek wordt verricht. In 1939 bewees de Nobelprijswinnaar voor scheikunde, professor Adolf Butenant, dat leven niet kan bestaan zonder silica. Volgens zijn onderzoek aan de Columbia University in 1972 is kiezelzuur een essentiële voedingsstof die voortdurend uit voedselbronnen moet worden aangevoerd

Ons lichaam heeft silicium nodig ongeacht onze leeftijd en zelfs als voeding niet de belangrijkste factor is in gevallen van een tekort, krijgen we vaak een tekort door het verouderingsproces. In onze jeugd absorberen en onderhouden onze weefsels hoge silica-niveaus - waardoor ons lichaam flexibel, veerkrachtig en energiek blijft - maar naarmate we ouder worden, dalen onze silica-niveaus gestaag tot ze bijna onbestaande worden. Het is zelfs zo dat 80% van al het silicium in ons lichaam opgebruikt is tegen de tijd dat we volwassen zijn.

Het resultaat van deze gestage daling van het siliciumgehalte is een progressieve achteruitgang van de gezondheid, toenemende vermoeidheid en een versnelling van het verouderingsproces. Silica supplementen kunnen een hulpmiddel zijn bij het ondersteunen van gezonde botten, gewrichten, kraakbeen en bloedvaten, evenals huid, nagels, haar, tanden en tandvlees.

Talrijke klinische studies ondersteunen de voordelen van silica voor het lichaam en hebben het volgende aangetoond:
− Silica en de botten/gewrichten - Calcium en vitamine D alleen zijn niet voldoende voor de groei, dichtheid, sterkte en flexibiliteit van de botten. Het lichaam kan calcium niet absorberen en gebruiken zonder de aanwezigheid van silica. Botten bestaan hoofdzakelijk uit de mineralen fosfor, magnesium en calcium; deze mineralen hebben echter de aanwezigheid van silica nodig om in de botten te worden afgezet, vooral calcium. Het versnelt de genezing van breuken en vermindert ook de littekenvorming op de plaats van een breuk. − Kiezelzuur en het immuunsysteem
- Kiezelzuur is noodzakelijk voor het fabricageproces van antilichamen en antigenen. Silica vermindert zwellingen door de positieve effecten op het lymfestelsel. De huid is ons grootste beschermende orgaan en collageen maakt tot 75% van het gewicht van de lederhuid uit. Collageen bestaat voor het grootste deel uit kiezelzuur en is verantwoordelijk voor de veerkracht en elasticiteit van de huid. Het helpt bij het vasthouden van vocht, waardoor het bindweefsel veerkrachtig blijft en is duidelijk van belang bij het voorkomen van vroegtijdige veroudering. Studies tonen aan dat zonder voldoende silica het lichaam geen optimale elasticiteit van de huid, sterk haar, sterke nagels, tanden en tandvlees kan handhaven.
− Siliciumdioxide en de hersenen - Het siliciumdioxidegehalte daalt naarmate men ouder wordt en kan bij ouderen in grotere hoeveelheden nodig zijn. Wetenschappers en onderzoekers denken al lang dat de ziekte van Alzheimer verband houdt met een ophoping van aluminium in de hersenen en aluminium in drinkwater. Silica vermindert de ophoping van aluminium in het lichaam. Toen onderzoekers silica toevoegden aan water waar aluminium in zat, remde het de absorptie van het aluminium. Het veroorzaakte ook een toename in de uitscheiding van aluminium in de urine en verlaagde de aluminiumconcentraties in de hersenen, lever, botten, milt en nieren. Silica kan daarom belangrijk zijn bij de ondersteuning van de neurologische gezondheid.
− Silica en het cardiovasculaire systeem - Silica kan de gevolgen van coronaire aandoeningen tegengaan door de bloedvaten te versterken. Studies bevestigen dat met het ouder worden, silica verdwijnt uit de aorta, het belangrijkste bloedvat van het hart, waardoor het kritieke bindweefsel verzwakt en het hartrisico toeneemt. Silica helpt ook bij het herstel en onderhoud van vitale longweefsels en beschermt ze tegen vervuiling. Silica is oplosbaar in water en wordt gemakkelijk geabsorbeerd en ook weer snel uitgescheiden. Het hoopt zich niet op in het lichaam, zodat een consequente dagelijkse suppletie belangrijk is.

Aanbevolen voedingsmiddelen
− Bladgroenten zoals sla, pastinaak, asperges, paardenbloem, rauwe kool
− Wortelen
− Haver
− Uien
− Rijst
− Gerst
− Rode biet
− Appels
− Sinaasappels
− Rozijnen
− Erwten
− Komkommers
 − Pompoen